Lintuja ja hyönteisiä

Sinfonia Lahden Paluu paratiisiin -konsertissa torstaina 9.11. käännetään katse taivaalle. Konsertin alkupuolella liikutaan siivekkäiden seurassa ja jälkipuolella iloitaan runsaista ja monipuolisista taivaan iloista. Solisteina nuoret lahjakkuudet viulutaiteilija Johan Dalene ja sopraano Aurora Marthens.

Ruotsalaiset Andrea Tarrodi (s. 1981) ja Tebogo Monnakgotla (s. 1972) kuuluvat maansa eturivin säveltäjiin. Molemmat ovat moninkertaisesti palkittuja ja kansainvälisesti menestyneitä. Konsertin ilmava teema käynnistyy Tarrodin suositulla teoksella Paradisfåglar II (Paratiisin linnut), joka on alun perin kirjoitettu jousiorkesterille ja kantaesitetty vuonna 2008. Orkesteriversio on vuodelta 2013. ”Inspiroiduin BBC:n Planet Earth -sarjan elokuvan ihmeellisistä ja kauniista paratiisin linnuista. Niiden monista väreistä, siitä, miten ne lentävät, miltä ne kuulostavat ja miten ne laulavat”, Tarrodi kertoo.

Tarrodin ammattisisar Tebogo Monnakgotla on kotoisin Uppsalasta, mutta asuu nykyisin Tukholmassa. Hänen laajassa teosluettelossaan on kamari- ja vokaalimusiikin lisäksi laajoja orkesteriteoksia ja kaksi oopperaa. Yksi tuoreimmista tulokkaista listalle on huhtikuussa John Storgårdsin johdolla Tukholmassa kantaesitetty viulukonsertto, joka on Tukholman kuninkaallisen filharmonian, Sinfonia Lahden ja BBC Radio 3:n yhteistilaus.

Useilla Monnakgotlan teoksilla on eläinmaailmaan viittaava nimi, mikä on sikäli mielenkiintoista, että hän ei erityisesti pidä eläimistä. Tyttären vieminen ratsastustunneille ei koskaan ollut varsinainen ilo. ”Inhoan lintuja ja hyönteisiä”, sanoo säveltäjä, jonka sellokonsertto on nimeltään Perhosen seikkailu ja jonka lokakuussa kantaesitetty uusi orkesteriteos on saanut innoituksensa punarinnasta. Lintuinhostaan hän syyttää Alfred Hitchcockin elokuvaa Linnut.

Lahdessa kuultavalle viulukonsertolle hän on antanut nimen Globe Skimmer Surfing the Somali Jet. Varsinaisten sudenkorentojen heimoon kuuluva hyönteinen surffaa tässä teoksessa trooppisen suihkuvirtauksen aalloilla yli Intian valtameren, Somalian rannikolta kohti Intian niemimaata. Säveltäjä oli törmännyt valtavia matkoja liitävistä sudenkorennoista kertovaan artikkeliin ja piti sitä sekä kiehtovana että erinomaisen sopivana lähtökohtana teokselle, joka kuuluu hänen ilmastonmuutosta käsittelevien sävellystensä sarjaan.

Monnakgotlan yhteistyö teoksen solistin, niin ikään tukholmalaisen Johan Dalenen kanssa juontaa vuoteen 2019. Nyt 23-vuotias Dalene oli vielä lukiossa ja arvostetun Carl Nielsen -viulukilpailun tuore voittaja heidän tutustuessaan. ”Olin hämmästynyt tästä 18-vuotiaasta, joka oli niin kiinnostunut kaikenlaisesta musiikillisesta ilmaisusta ja joka säteili musiikillista uteliaisuutta ja suhtautui kokeellisimpaankin musiikkiin samalla uteliaisuudella kuin Nielseniin tai Sibeliukseen. Tiesin heti, että halusin kirjoittaa hänelle.”

Nielsen-kilpailun voitto sinkautti ruotsalais-norjalaisen Dalenen suuren kansainvälisen yleisön tietoisuuteen. Tällä kaudella hän aloitti Gävlen sinfoniaorkesterin ja Liverpoolin kuninkaallisen filharmonisen orkesterin residenssitaiteilijana. Esiintymiset ovat vieneet häntä BBC:n Proms-festivaaleilta Esa-Pekka Salosen johtaman San Franciscon sinfoniaorkesterin solistiksi. Ja tällä viikolla Madridiin, josta olosuhteisiin tyytyväisen viulistin tavoitan. ”Aikataulu on tällä kertaa aika rento ja kelikin kiva!” Norrköpingistä kotoisin oleva ja Tukholmassa asuva viulutaiteilija kertoo pyrkivänsä viettämään mahdollisimman tavallista elämää konserttiensa välillä. ”Teosten opiskelu vie tietenkin aikaa, mutta lukemiselle ja hyvälle ruoalle on aina tilaa.”

”Tebogon viulukonsertossa soolosoitin korkeine huiluäänineen on korkeuksissa liitävä korento”, kertoo Dalene teoksesta. Hyönteisiin hän kertoo suhtautuvansa neutraalisti ja nauraa iloisesti päälle. ”Musiikissa on paljon erilaisia kuvaavia tehokeinoja.” Viisiosaisen konserton viimeistä osaa hän kuvailee maagiseksi. ”Se on todella tunnelmallinen. Sitä edeltävä osa taas on rytminen ja miltei viimeisen osan vastakohta.”

Maantieteellisen taivaan alta tuonilmaisiin siirrytään konsertin lopuksi Gustav Mahlerin neljännen sinfonian myötä. Teoksen päätösosassa kuultava laulu Das himmlische Leben (Taivaallinen elämä) oli valmistunut jo aiemmin ja toimi lähtökohtana koko sinfonialle. Mahlerin taivaskuva on yhtä iloa ja riemua vailla maallista hälinää. Viini ei maksa mitään, pienet enkelit leipovat leipää ja Pyhä Martta saa toimia kokkina.

Mahlerin sinfonian soolo-osuuden laulaa Sibelius-Akatemiassa opiskellut ja Timo Mustakallio -laulukilpailun vuonna 2017 voittanut sopraano Aurora Marthens, joka liittyi vuosi sitten Wienin valtionoopperan solistikuntaan.

Hannele Eklund

To 9.11. klo 19 Sibeliustalo
PALUU PARATIISIIN

Antonio Méndez, kapellimestari (muutos 31.10.)
Johan Dalene, viulu
Aurora Marthens, sopraano

Andrea Tarrodi: Birds of Paradise II
Tebogo Monnakgotla: Viulukonsertto (Suomen ensiesitys)
Gustav Mahler: Sinfonia nro 4

Osta liput