Parrasvaloissa puhaltajat

Sinfonia Lahden puhaltajat loistavat kirkkaimpina tähtinä 14.11.2024 konsertissa, jonka soolosoittimena on tuuba. Elokuvamusiikista tunnetulla John Williamsilla on lämmin suhde tähän puhallinjättiin, mutta myös muihin orkesterin puhaltimiin.

New Yorkin Queensissä vuonna 1932 syntynyt säveltäjä John Willliams kasvoi musiikin keskellä. Hänen isänsä oli ammattimuusikko, CBS-radio-orkesterin lyömäsoittajana. John-poika aloitti pianonsoiton opinnot jo pikkulapsena ja opiskeli myöhemmin myös trumpetin, pasuunan ja klarinetin soittoa. Myös säveltämisen hän aloitti aikaisin, ensimmäiset orkesterisovitukset omista kappaleista valmistuivat jo teini-ikäisenä. Samoihin aikoihin perhe muutti Los Angelesiin, jossa John Williams opiskeli säveltämistä yksityisesti italialaissyntyisen säveltäjä Mario Castelnuovo-Tedescon (1895–1968) johdolla ja jonkin aikaa myös Kalifornian yliopistossa.

Vuonna 1951 Williams liittyi Yhdysvaltain ilmavoimiin ja teki musiikkia soittokunnille. Tänä aikana hän otti ensi askeleita myös kapellimestarina. Armeija-ajan jälkeen oli vuorossa paluu piano-opintoihin New Yorkin Juilliard-musiikkikorkeakouluun sekä jazz-pianistiksi klubeille ja studiosessioihin. New Yorkista hän siirtyi jälleen Kaliforniaan, nyt pianistiksi Hollywoodin elokuvastudioihin. Hän soitti useissa kautta maailman tunnetuissa elokuvissa, kuten Piukat paikat (1959) ja West Side Story (1961).

Williamsin ura elokuvasäveltäjänä käynnistyi 1960-luvun lopussa. Hän tuli tunnetuksi musiikista suuren luokan katastrofielokuviin kuten S/S Poseidon seikkailu (1972). Pian sen jälkeen käynnistyi Williamsin ja Steven Spielbergin vuosikymmeniä jatkunut yhtyeistyö, jonka myötä Williamsin sävelkieli on tullut tutuksi maailman viimeistä sopukkaa myöten. Syntyi kaikkien tuntemia teemoja elokuviin Tappajahai (1975), Kolmannen asteen yhteys (1977), E.T. (1982), viisi Indiana Jonesia, Jurassic Park (1993), Schindlerin lista (1993) ja lukemattomia muita.

Elokuvamusiikeissa kuuluvat Williamsille tunnusomaiset klassisen musiikin sävellystekniikat, kuten johtoaiheen käyttö, josta erityisesti Richard Wagner on tunnettu. Hänen Ring-tetralogiansa oopperat tulvivat tiettyä henkilöä, esinettä tai tilannetta symboloivia johtoaiheita (Leitmotif). Johtoaiheet ovat keskeisiä myös John Williamsin musiikissa. Kaikki tietävät, mikä meren syvyyksissä lymyää, kun orkesteri soittaa kahta säveltä toistavaa melodiapätkää. Tappajahain evää vedenpinnalla enteilevän teeman idea oli niin yksinkertainen, että ohjaaja Spielberg luuli sitä aluksi vitsiksi. John Williamsin yli sadan elokuvan sävellysluettelossa Star Wars- ja Harry Potter -elokuvat käyvät oppikirjaesimerkeistä johtoaiheen käyttöön.

Tavattoman tuottelias 92-vuotias John Williams on edellä kerrottujen saavutustensa lisäksi myös konserttimusiikin säveltäjä. Hän on kirjoittanut klassisille orkestereille sekä sinfonioita että konserttoja. Tuubakonsertto vuodelta 1985 on kolmas hänen säveltämistään 18 konsertosta eri soolosoittimille. Williams valittiin tunnetun Boston Pops -orkesterin kapellimestariksi vuonna 1980. Tuubakonsertto on sävelletty orkesterin satavuotisjuhliin.

John Williamsin kolmiosainen virtuoosinen konsertto asettaa soolosoittimena harvinaisen tuuban parrasvaloihin. ”En todellakaan tiedä, miksi teoksen kirjoitin – oli vain tarve ja vaisto”, Williams on todennut. ”Olen aina pitänyt tuubasta ja soitin sitä aikoinaan hiukan itsekin. Kirjoitin ison tuubasoolon Dick Van Dyke -elokuvaan nimeltä Fitzwilly (Veijareiden markkinat, 1967) ja siitä lähtien olen säveltänyt tälle ketterälle valtavaa kornettia muistuttavalle soittimelle. Sijoitin teokseen soolo-osuuksia myös orkesterilemmikeilleni huilulle, englannintorvelle, käyrätorville ja trumpeteille. Teos on kevyt ja sävykäs. Toivon, että siinä tapahtuu tarpeeksi, jotta se on hauska!” Tuubakonserton solistina säihkyy maamme arvostetuimpiin soittimenosaajiin lukeutuva Harri Lidsle, Sinfonia Lahden jäsen vuodesta 1990.

Viisi Oscar-palkintoa ja 50 Oscar-ehdokkuutta, seitsemän BAFTA-palkintoa, 22 Grammya ja lukemattoman määrän muita palkintoja ja tunnustuksia saanut John Wiliams sävelsi ja sovitti kvarteton Air and Simple Gifts presidentti Barack Obaman virkaanastujaisten upeaan musiikkiohjelmaan vuonna 2009. Tilaisuuden avasi Aaron Coplandin vaikuttava Fanfare for the Common Man (1942), joka Sinfonia Lahden konsertissa saa nyt rinnalleen Joan Towerin teoksen Fanfare for the Uncommon Woman (1986). Molemmat teokset on sävelletty puhaltajille ja lyömäsoittajille.

Pakahduttavan hienon ohjelman päättää Johannes Brahmsin neljäs sinfonia, joka jäi hänen viimeisekseen. Teoksen innoittaja voi hyvin olla antiikin kreikkalaisen Sofokleen kirjoittama tragedia, jota Brahmsin tiedetään noihin aikoihin lukeneen. Sinfoniansa finaaliin Brahms on sijoittanut teeman J.S. Bachin kantaatista nro 150 (Nach dir, Herr, verlanget mich) ja kehittänyt siitä 30 äärimmäisen mutkikasta muunnelmaa. Vauhdilla kohoavaa kansainvälista uraa tekevän kiinalaistaustaisen uusiseelantilaisen kapellimestari Tianyi Lun johdolla tästä konsertista tulee tapaus!

Hannele Eklund

To 14.11.2024 klo 18.30 Sibeliustalo
John Williams: Konsertto

TIANYI LU, kapellimestari
HARRI LIDSLE, tuuba

Aaron Copland: Fanfare for the Common Man
Joan Tower: Fanfare for the Uncommon Woman
John Williams: Tuubakonsertto
Johannes Brahms: Sinfonia nro 4